donderdag 26 december 2013

Adventsswap Marijke 2013

Met het poppenhuisforum doe ik mee aan de adventsswap.
Wat houdt dat in? Je geeft je op hiervoor en je krijgt een partner toegewezen.
Dit keer mocht je zelf opgeven waar jouw interesse naar uit gaat. 3 Dingen moest je opgeven.
Jouw partner kiest er dan 1 uit.
Iedereen moet een hoekje maken waar een raam en/of een deur in zit.
Dit is cadeautje nummer 1. Daarna maak je nog 23 dingen voor in dat hoekje.
Totaal moeten er 24 cadeautjes komen. Van de 24 mogen er maximaal 12 gekocht zijn.
Ik ga de hele bouw bijhouden in dit item.

Ik ben begonnen op donderdag 16 mei 2013.
En wel met het zagen van het hoekje.
Mijn man heeft de plankjes even op zijn werk op maat gezaagd.
De deuren en het raam heb ik zelf gedaan.

 
 
Zondag 26 mei, weer aan het hoekje verder.
Even behangen.


 
 
Woensdag 29 mei, even een uurtje aan de swap voordat ik naar mijn werk ga.

Ik wil de kozijnen er in maken.
Eerst de buitenkant.

Dan de deur van hal naar woonkamer.

Gelijk een vensterbank ertussen voordat het raam er in komt.

En een ondervloer leggen, waar ik straks de echte vloer op kan maken.
 
 
Zondag 16 juni 2013, ik ga verder met de swap. Het hoekje neemt steeds meer goede vormen aan.
Hier heb ik het kozijn helemaal afgewerkt, inclusief kneedbaar hout om gaatjes op te vullen.

Hoekje op zijn kant, lijmklemmen erop!
 
Later in de middag, even een laagje witte verf overal smeren.
 
 
 
Zaterdag 29 juni 2013, ik heb weer even tijd om aan de swap verder te gaan.
Ik begin met de buitenkant te metselen.

Poedertje is schaaltje, water erbij

en je krijgt een lekkere brij.

Smeren maar.

En je muurtje is klaar.

Achterkant hoekje.

Het schrijft sneller dan dat het klaar is hoor. Ik vond het een monniken werkje.
En dit is het begin van de vloer in het woongedeelte.
 
Zondag 30 juni, ik ga weer verder met mijn swap.
De vloeren even op maat knippen en passen.
 
 
Ik ga nog denken over de kleur, of lakken of white washen of......
 
Zo zien nu de buiten muren eruit. Ik vind het wel gaaf.

 En dan voor het huis grind gestort.
 
En nog veel meer kleine dingetjes vast voor bereid. Maar nog geen foto van.
 
 
Vandaag, zondag 14 juli, weer geknutseld aan de adventsswap.
Aan de kleine dingetjes verder gegaan die ik 30 juni voorbereid had.
 
Hier vast tijdschriften in elkaar geflanst. Nu nog een tijdschrift houder.
 
 
Een bestek setje. Het strikje is gelijmd, moet nog de rest afknippen. 
 

Een naambordje voor naast de deur.

Een "Love" versiering voor in huis.

Een hartje en een vogeltje aan een hanger.

Sleutels aan een bosje.

Het schoenenbankje. Er moet nog een kussen op en mandjes in.
 
Zondag 18 augustus, het knutselen stond op een heel laag pitje door het mooie weer en door de vakantie. Maar vandaag heb ik weer wat gedaan.
 
Als eerste van een stuk kant, een gordijntje gemaakt. In het kant heb ik allemaal kleine gaatjes (die zitten er al heel veel in, hihihi) moeten knippen zodat de roede er door heen kon.

Dan moesten de tijdschriften nog in een tijdschrifthouder. Ik heb de koffie roerhoutjes nog dunner gesneden en daarvan een tijdschrift houder gemaakt.

In de hal moet een kapstok komen. Het begin is gemaakt. Moet nog een hoop aan gebeuren, maar dat komt nog. De haken moet ik nog even kopen, dat komt wel in Rijswijk.

Een versiersel voor aan de muur binnen of buiten. Het geheel moet nog wit geschilderd worden en dan geef ik de bloemen waarschijnlijk een opvallende kleur.
 
En weer een stapje verder naar het eind.
 
En vanavond nog even het naambordje voorzien van een bel.
 
 

 
De volgende dag weer een stapje verder. Even updaten:







 
Allemaal items voor het hoekje. Steeds mee bezig, dan ineens afmaken!
 
Vrijdag 6 september, weer even aan de swap!
Nu een deur voor het hoekje maken. Ik wil zo'n soort stal deur, weet niet of het wel erbij past, maar ik vind het leuk. Hopelijk Marijke ook?
In de lijm klemmen, goed drogen, anders trekt de deur krom.

Een bord voor buiten, voor de sier. Komen de bloemen op.

Dit wordt de kapstok. Nog lang niet klaar. Moet nog kapstokhaken kopen, maar die komen in Rijswijk aan bod.
 
De deur heeft scharnieren gekregen en een lik verf.

Kapstok hangt (zonder kapstokhaken)

Kleed gemaakt voor op de grond.

Even een tussen door stand. Kan nog alles aan veranderen hoor.

De sluiting om de beide deurdelen aan elkaar te houden.

Het tafeltje voor het huiskamertje. De poten gelijmd.

En ja hoor, de deur kan erin!
 
 
 Even wat laten zien.............hier ging er iets fout.............
 
Kijk, de priem ging mijn hand in. Oeps. Wilde gaatjes met een priem voor "boren" zodat ik na de scharnieren gelijmd te hebben de spijkertjes er zo in kon duwen. Niet dus................ :(
 
Dit was weer een update tot en met zondag 8 september. Er staan nu 18 dingen klaar voor mijn swap, nog 6 te gaan! Het schiet al op.
 
Woensdag 11 september.
Ik heb weekend en dat is heel erg fijn. Morgen ga ik dus aan de adventsswap werken, speciaal vrij voor genomen Marijke!
Vanavond begin ik vast, er moet een omslagdoek komen.
Haaknaald en leuk garen erbij en haken maar!

Al een heel eind!

En hij is af! Alleen nog de franjes eraan, maar dat komt morgen, denk ik.
 
Donderdag 12 september, mijn vrije dag is gestart. Eerst even rustig aan de dag gestart, daarna naar mijn zolder om verder te gaan aan mijn adventsswap voor Marijke.
Eerst dit tafeltje, hij is droog. Hij gaat de wacht in voor de verf.
 

 Ik wil een tuinbankje maken. In de DollsHouse nummer 79 had ik er een gezien die ik leuk vond.

We beginnen met de latjes te zagen en de hartjes er uit te zagen.

Aardig gelukt toch?

Dan moeten al die latjes aan elkaar. Normaal ben ik erg ongeduldig, het drogen duurt altijd zo lang. Maar dit keer neem ik er de tijd voor. Ik zet de boel in de lijmklemmen en ga gewoon weer een een volgend klusje.

Aan een dienblad bijvoorbeeld!

 En dat moet ook weer drogen.

Dan beginnen aan een vogelhuisje, die moet ook drogen.

Ondertussen is het middag. Ik ga even lekker lunchen beneden en alvast bedenken wat ik straks ga doen.

En zo ziet het vogelhuisje er uit als de lijm droog is. Deze kan ook naar de afdeling "verf". 

Het dienblad is klaar, tenminste, klaar voor de verf ronde.

De bloembakken gelijmd.

Het tuinbankje ligt te drogen.

En zo ziet hij er uit. Nou, lijkt hij of niet?

Ineens vond ik dat grind niets, naar beneden, de schuur in en een beitel gepakt.
Even heerlijk zitten beuken op dat grind, het moet eraf.

En ja, het is gelukt, grind eraf. Ik wil er gras en een paadje.
Dan is er gelijk wat kleur.

Dit is wat ik tot nu toe gedaan heb op deze dag.

En het bankje dan he. De la moet ik nog maken.
 
Zo, vandaag, vrijdag 13 september, ga ik weer even verder.
Dienblad is ook klaar, bestek erop, glaasjes erop, lekker reepje.
Alleen een flesje van het een of ander ontbreekt nog.
Op het boodschappen briefje voor Rijswijk.

Het tafeltje is nu klaar. Even patina er overheen geboend, wat ruikt dat lekker.

Dienblad op tafel.

Bolletjes wol gemaakt, in mandje gestopt. Misschien nog 2 breinaalden erbij......

Een hele moderne vaas gemaakt. Een doorzichtig buisje van de collectie van Nalladris (waar windlichten meegemaakt worden) en daar omheen een "I love vintage" bandje gewikkeld.
Nu nog de bos bloemen.

Het vogelhuisje ook gepatineerd, hij is klaar. Laat het vogeltje maar komen.

Een paar terra cotta potten en schotels verweerd doen lijken.

RM blokken in het raamkozijn.

Het tuinbankje in de beits. Ja ja ik moet de la nog maken.

Een schilderij gemaakt.

Ik had ooit blauwe druifjes gemaakt. Mandje uit voorraad gehaald, oase er in, blauwe druifjes erin.
Alleen nog de blaadjes..........

De pompoenen had ik ooit in een zakje gekocht. Allemaal gewon bruin.
Ik heb ze even voorzien van een likje verf.

De bloembakken oud gemaakt en verweerd. Oase erin. Nu kan ik wat bloemetjes gaan maken.

Overhemden gemaakt, knoopjes erop. Nu drogen.
Ik ga er ook een tas bij maken, waar de aankopen in zitten.
 
En dan is er weer een dag om. Wat gaat er toch een werk in zitten zeg.
Ik zat vandaag te tellen, ik zit al op 30 cadeautjes, maar ik vind het nog steeds niet af............
 
Zaterdag 5 oktober;
er is een beurs is Rijswijk, ik ga de ontbrekende spulletjes kopen. Zoals; kapstokhaken, gras, een kippetje, bos bloemen en wat nog meer op mijn pad komt.
 
 
Zondag 6 oktober;
doordat ik gisteren allerlei aankopen heb gedaan, kon ik weer verder met de swap.
Gras gekocht, dus een grasmatje leggen.

Zeg nou zelf, dat staat toch veel beter dan dat grind wat ik er eerst had liggen. Zo komt er iets meer kleur. Je ziet hier ook het kipje staan en het water ornamentje. Het zijn een paar kleine accessoires die het geheel wat opvrolijken.

Ik vond de vloer te licht, dus even een beitsje er overheen.

Ja, ik vind het beter staan.

De witte laarzen zijn ook gekocht, maar die krijgen nog een kleurtje.

 Hier zie je de regenlaarzen, ze zijn nu in de groene kleur van de laarzen. Gelijk maar buiten gezet.
 
En als laatste nog even de beginnende ramen in de verf gezet. Ze zijn bijna zover dat ik die kan plaatsen.
 
Woensdag 9 oktober
 
Weer even verder met de adventsswap. Ik baal, de vloer blijft krom trekken.......
Ik heb mijn man om hulp gevraagd...........2 opties, een hele nieuwe vloer maken of deze gewoon vastlijmen. Ik kies voor vastlijmen, maar dat kan nu nog niet, ik moet hem eerst nog inpakken. Dus Marijke, als je hem hebt, lijm hem maar gelijk vast.
 
Ik ga de ramen erin zetten! En dan ziet er het bijna af uit.
Het geheel:

Iets dichterbij:

De deur dichtbij:

De huiskamer:

De hal:
  De kapstok en voetenbank:
 
Nog een paar dingen afmaken, dan is hij klaar voor vertrek
 
 
Zaterdag 12 oktober,
vandaag een paar dingen afgemaakt, waaronder deze omslagdoek.
De franjes hangen er aan.

Alle cadeautjes zijn nu klaar.
Het geheel kan op de foto en ingepakt worden.

Zondag 13 oktober.
Ik kom steeds op pinterest leuke dingen tegen, zo ook een paraplu. Ik maak die ook nog even erbij, leuk, wordt het een lekkere volle swap!
Ik maak er uiteraard ook gelijk een voor mezelf. Eerst rondjes van 10 cm knippen, dan vouwen, vouwen, strijken en plakken.

Bijna af!

En de gewickerde lectuurmand, mijn allereerste en ik geef hem jou cadeau!
De kranten moet ik nog even ergens printen. ;)

Bij Ria van 't Vlinderke had ik nieuwe porcelein klei gekocht, dus ik kon weer vlindertjes maken. Die geven jouw tuintje een vrolijk aangezicht.
 
 
Zal ik het hierbij laten? Ik weet het nog niet.
 
Vrijdag avond 8 november, de adventsswap is ingepakt, morgen gaat hij mee naar de workshop van Sylvia en Herman bij Leen en Bianca. Marijke is daar ook, ik heb haar verteld dat ze morgen haar swap krijgt, dat hij via de poppenhuisexpress bij mij terecht is gekomen en dat ik hem dus moet geven. Nou Marijke, je moet eens weten!

Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven en dat het allemaal naar wens is.
Ik heb er met plezier aan gewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten